-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38997 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

لطفاً مراتب عقل و وحي را توضيح داده بگوييد محدوديتهاي عقلي در چه مسائلي نمايان ميشود؟

عقل در لغت به معناي فهم و نهي و حجر آمده است و علّت اين كه عقل را عقل ميگويند اين است كه انسان را از هوا و خواستههاي نفس باز ميدارد; بر همين اساس، گفته شده است: اعتقل لسانه; زبانش را نگه داشت.(لسان العرب / المعجم الوسيط، عقل.)

عقل از ديدگاههاي مختلف، تعريفهاي متنوّعي يافته است; بر اين اساس عقل در فلسفه، قرآن، پزشكي و در حقوق، تعريف خاصّ خود را دارد، گرچه ميتوان قدر مشتركي براي همة آنها بيان كرد.

عقل را به طور معمول به دو قسم نظري و عملي تقسيم ميكنند: الف ـ عقل نظري، قدرتي است كه انسان، مبادي علومو قضاياي بديهي را درك ميكند; ادراك امور بديهي، كار عقل نظري است. عقل نظري داراي مراتبي است كه در فلسفه معمولاً چهار مرتبه براي آن بيان ميكنند: عقل بالقوّه يا هيولايي، بالملكه، بالفعل و مستفاد كه بحث تعارض و تعامل عقل و وحي در مرتبه عقل بالفعل مطرح ميشود.(نهاية الحكمه، علامه طباطبايي، مرحله يازدهم، فصل ششم / الشواهد الربوبيه، ملا صدرا، ص 681، بوستان كتاب.)

ب ـ عقل عملي، نيرويي است كه انسان در طول تجربههاي فراوان خود در زندگي و در بستر فرهنگي كه رشد كرده، پيدا ميكند تا به وسيلة آن بايدها و نبايدها را از يكديگر تشخيص دهد. تميز بين زشت و زيبا، كار عقل عملي است.

قرآن مجيد تاكيد فراواني روي عقل دارد و كساني را كه از آن استفاده نميكنند، توبيخ و سرزنش ميكند و انسانها را به تعقّل و تفكّر فرا ميخواند. و از همين نكته استفاده ميشود كه بين وحي و عقل در مكتب اسلام تعارضي وجود ندارد.

عقل بديهي چالشي با وحي ندارد و خاستگاه مباحثي از قبيل تعارض وحي و عقل... در فرهنگ مسيحيّت ميباشد.

كه كتاب مقدّس آنها، علّت هبوط آدم به زمين را خوردن ميوة معرفت نيك و بد معرفي ميكند.(با استفاده از شهيد مطهري، مجموعه آثار، ج 2، ص 30ـ35، انتشارات صدرا.)

با اينكه عقل از جايگاه و پايگاه بلندي در قرآن و شريعت برخوردار است تا آن جا كه يكي از منابع چهارگانة استنباط حكم شرعي محسوب ميشود، ولي آيا قدرت فهم عقل بشري، بي حد و مرز است و در همة امور قدرت تحليل دارد؟

تاريخ و خود عقل، گواه خوبي بر ناتواني عقل در بسياري از حوزهها، چه عقل نظري و چه عقل عملي است و هر دو محدوديّت دارند. تحليل ناتواني عقل و اين كه محدود بودن عقل چه علتهايي دارد، ميتوان گفت راههاي كسب اطلاعات براي عقل، خطا ميكنند; چشم و گوش و... كه دادههاي اطلاعاتي را به عقل ميرسانند، خطاپذيرند; از اين رو به علّت خطاپذير بودن حواسّ ما، عقل نيز خطا ميكند و يا دست كم قدرت تشخيص حق و باطل را از دست ميدهد.

مانع ديگر، غلبة هوا و هوس و غريزه بر عقل است; نفس كه به بدي امر ميكند، مانع فهم عقل ميشود.

سومين مانع اين كه بسياري از واقعيّتهاي موجود جهان هستي (عالم غيب) از طاقت ظرفيّت عقل بشري فراترند و هر عقل بشري نميتواند آگاه به غيب شود; و در اموري كه عقل توان حضور دارد، نيز خيلي از اوقات به يقين نميرسد و كاري از پيش نميبرد; بر اين اساس كه عقل در بسياري از امور، به ويژه در حوزة فروع و جزئيّات، توان فهم مطمئن ندارد، بلكه انسان بايد به منبعي مراجعه كند كه از باطن و اشتباه مصون و خالي باشد، و تنها راه اعتمادپذير و صحيح، وحي است، چرا كه لآيَأْتِيهِ الْبَـَطِـلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لاَمِنْ خَلْفِهِي تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ ;(فصلت،42)(عقل الانسان في الفسلفه و القرآن، احمد كتان، ص 341ـ351، دارالنفائس، دمشق، 1423 / تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 2، ص 247ـ248، جامعه مدرسين قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.